לעיתים קרובות פונים אלי בשאלה מה עדיף, להרוס מהיסוד בית קיים וישן ולבנות מחדש או – להרחיב ולשפץ את הקיים?

שאלה פשוטה לכאורה אבל התשובה מורכבת קצת יותר ולא בהכרח אחידה וזהה לשואלים השונים. התשובה מורכבת מכמה נושאים שלכל אחד תפקיד משמעותי בדרך לקבלת ההחלטה. אנסה לסקור אותם.

כשאנו רוכשים בית קיים, מרכיב עלות המגרש כבר כלול בעלות הכללית אך הריסת בית קיים עולה (לא מעט) כסף וכך גם פינוי ההריסות. חשוב לציין, שאם אנחנו רוכשים קרקע בלבד לטובת בניית בית חדש, מלבד עלויות תכנון הבית ובנייתו יחולו גם עלויות נלוות לרכישת הקרקע (עלויות פיתוח, מע"מ וכו'). כך או כך, חשוב לבדוק מראש מהן זכויות הבניה במגרש כדי לוודא שאכן תוכלו לבנות או לשפץ ולהרחיב את הקיים כך שיתאים לצרכים שלכם וגם לבדוק, בעזרת מהנדס בניין, את יציבות המבנה הקיים ויכולתו לשאת תוספות בניה על גגו או לצידו.

אם התכנון הקיים לא עונה על הצרכים שלכם ואם תרצו להוסיף קומה לבית, התכנון ההנדסי הדרוש עלול לכלול שינויים במיקומי עמודים, ניסור תקרות וחיזוקים בפרופילי פלדה. במקרה של הרחבת בית ישן (לפני שנת 1991), תידרשו גם להוסיף ממ"ד לבית. עלות הפתרונות ההנדסיים עלולה להיות גבוהה באופן כזה שתעדיפו להרוס מאשר לשפץ.

חשוב לזכור, בניית בית חדש מחייבת חפירות, ביסוס ויסודות חדשים והכנת תשתיות מתאימות של חשמל, מים וכו'. כידוע, גם זמן שווה כסף ולכן חשוב לדעת שברוב המקרים, שיפוץ יארך פחות זמן מבניה חדשה ואף יחסוך בעלויות של חומרים ועם זאת, שיפוץ בית קיים טומן בחובו לעיתים "הפתעות" לא צפויות שעלולות לעכב את הבניה ולגרום להוצאות לא מתוכננות.

כבר נתקלתי במקרים בהם התגלה עמוד שלא הופיע בתכניות הקונסטרוקציה הקיימות ומיקומו (במרכז המטבח המתוכנן) אילץ את עצירת העבודות עד שמהנדס בניין יגיע לשטח ויציע פתרון תמיכה חלופי טרם הסרת העמוד (סעיף לא זול בפני עצמו). אגב, כמעט לכל בעיה שמתעוררת במהלך השיפוץ ניתן למצוא פתרון יצירתי.

אם לבית המיועד לשיפוץ יש ערך רגשי (בית שעבר במשפחה) או היסטורי, אם מצבו מניח את הדעת, כדאי לבדוק אפשרות לשפץ אותו כדי לשמר ערכים אלה ואם מצבו אינו טוב ומחייב את הריסתו, אפשר לנסות לפרק ולשמר אלמנטים מסוימים מתוכו לזכר ימים עברו. במקרים מסוימים, הבית הקיים על המגרש קטן מאד בעוד ההרחבה המתוכננת גדולה ממנו בהרבה. במקרה כזה, ההשקעה בשיפוץ לא תמיד משתלמת. גם במקרה של שיפוץ בית ישן יש לדאוג לתשתיות חדשות ומתאימות לצרכים של היום.

אם תחליטו על בניה חדשה, חשוב לדעת שקיימות כיום טכנולוגיות בניה מתקדמות אשר מעניקות שפע יתרונות לבית החדש כמו בידוד תרמי ואקוסטי מעולה, קונסטרוקציה קלה פי כמה מבלוק ובטון, דיוק רב (אלמנטים מתועשים) ומהירות בניה. גם אם בשורה התחתונה, עלות בניית בית בטכנולוגיות מתק דמות, כמו בניה בפלדה דקת דופן, נראית יקרה יותר משיטת הבניה הקונבנציונלית המוכרת, הרי כבר אמרנו שזמן = כסף. ועוד לא דברנו על האפשרות לתכנן את אופן העמדת הבית
החדש על המגרש באופן שינצל היטב את כיווני השמש ויאפשר תכנון פתרונות שיתנו מענה מיטבי לחימום וצינון הבית באופן טבעי ובצריכת אנרגיה מועטה.

כפי שניתן לראות, התשובה לשאלה אם לבנות בית חדש או לשפץ בית קיים היא מורכבת ולא חד משמעית. מעורבותו של אדריכל בתהליך בניית בית חדש הוא ברור מאליו אך גם בעת רכישת בית קיים, ייעוץ של אדריכל עוד לפני סגירת העסקה מאד חשוב בזיהוי הפוטנציאל הטמון בו.
לאחר שרכשתם את הבית, תכנון מוקפד ויצירתי יפתור בעיות קיימות ויציע פתרונות חדשים ומעודכנים הן בחלוקת החלל והן
בהשבחת התשתיות ויסייע בבחירת חומרים שיעלו את ערך הנכס. כדי לא לחרוג ממסגרת התקציב שמיועדת לקניה ולשיפוץ, חשוב להקפיד על תכנון תקציב מהודק ופיקוח יעיל ומקצועי על עבודות הבניה בעזרת האדריכל.


מוזמנים לפנות אלי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *