ראשית נעשה סדר…
עבודתו של מעצב פנים מתחילה בתכנון וחלוקת החלל לפי הפרוגרמה שמציג הלקוח, ממשיכה בהכנת תכניות העבודה ופיקוח על ביצוע בשטח ומסתיים רק אחרי שהרהיטים, גופי התאורה ושאר האביזרים בבית מצאו את מקומם הנכון.

הלבשת בתים (Home Styling) הוא רק חלק קטן מעבודתו. כך גם שדרוג בתים לקראת מכירה (Home Staging). אגב, אם מעצב הפנים הוא גם הנדסאי אדריכלות, הרי שהוא מוסמך, בנוסף לתכנון הבניה/שיפוץ, גם להגיש ולחתום על בקשה להיתר בניה.

אפשר לתאר תכנון בית כמו תפירת חליפה אצל חייט. אתם יודעים שאתם רוצים חליפה ויודעים להגדיר לאיזו מטרה, כמה חלקים, צבע, סוג הבד. אתם גם יודעים שהרבה מהמראה הסופי והתאמתה לכם, כמו גם מחירה, תלויים בחייט, בניסיונו ובהקפדתו על הפרטים הקטנים. והרי סביר שלא תנסו לתפור חליפה בעצמכם אם אין לכם את הידע לביצוע המלאכה.

כך גם פרויקט שיפוץ או בנייה, תהליך מורכב המשלב נושאים ותחומים רבים, מצריך ידע, הבנת התהליך ומעוף. משום כך, בחירת מעצב פנים צריכה להיות ע"פ נסיון, המלצות, זמינות ומחיר, ולא פחות חשוב, החיבור איתו כזו שבנה איתכם תקשורת אמינה ופתוחה, ושאתם סומכים עליו.
מעצב טוב ומקצועי שיתייחס בכבוד ובכובד ראש לחלומות, יידע להכניס את הצרכים והרצונות שהגדרתם עם סדר עדיפויות, אך יידע לא פעם להוריד את הלקוח (בצער) לקרקע המציאות, כשהחלום לא מתיישב עם התקציב.

מתי לערב מעצב פנים?

ככל שתקדימו לערב מעצב פנים בפרוייקט כך התהליך יהיה יעיל יותר. מעצב פנים מנוסה יוכל לראות כבר בביקור הראשון בנכס המיועד לשיפוץ את הפוטנציאל הטמון בו, ישים לב לבעיות שיש בו (רטיבות, סדקים, רצפה שקועה וכד'), יבדוק מהם כיווני האור, האוויר והנוף שלו ועוד. אם מדובר בבניית בית חדש, יש חשיבות לגודל הבית והתאמתו למשפחה (גם בראיה עתידית), לסטנדרט הבניה ולתקציב.

מביקור בבית בו גרים הלקוחות, המעצב יוכל ללמוד על הסגנון שלהם, יראה אילו רהיטים וחפצים הם אוהבים, מה הצבעוניות הדומיננטית בחלל ויוסיף גם פרטים אלה אל הנתונים המצטברים. מתוך ראייתו האובייקטיבית והמקצועית את החלל ומתוך הבנתו את תנאי השטח, המגרש, גובה התקציב, הצרכים וסדרי העדיפויות, הוא יבצע ניתוח של כל הנתונים, יאפיין את הצרכים, יציע  חלופות ויסייע בקבלת החלטות.

כל זה נכון אף יותר כשהחלל מאתגר ומורכב שכן אז נדרש ממעצב הפנים להבליט את נסיונו, להפגין ידע בטכנולוגיות בניה ולהבריק ביצירתיות. בשלב ההכנות לביצוע, יתרגם מעצב הפנים את הסקיצות הרעיוניות לסט תכניות עבודה (ויש הרבה כאלה), ישקיע שעות רבות בתכנון ושרטוט הפרטים, קטנים כגדולים, יבדוק איך משתלבות המערכות השונות בבית באופן מיטבי, ירכז הצעות מחיר מספקים ובעלי מקצוע שונים ויסייע בבחירתם. תשומת הלב לפרטים בשלב המכרז עשויה לחסוך כסף רב ללקוח כשהמעצב מוודא שכל פרטי הבניה נלקחו בחשבון ותומחרו.

בנוסף, ילווה את הלקוחות בשלב הרכישה של הריצוף, החיפויים, הכלים הסניטריים ועוד. הליווי בשלב זה, כשנעשה עם מעצב הפנים, הוא ממוקד, ענייני ומקצועי וחוסך ללקוח תסכול, בלבול וזמן רב. לאחר שנבחר הקבלן המבצע, תפקידו של המעצב לעבור איתו על תכניות העבודה לפרטי פרטים ולוודא שהן מובנות.
בעת הביצוע יגיע לאתר בכל שלבי העבודה החשובים כדי לראות שהעבודות מתבצעות ע"פ התכניות ולהציע פתרונות. הוא בעיקר צריך להיות קשוב וזמין גם לבעלי המקצוע ובעיקר ללקוחות שבשבילם זו תקופה של הרבה החלטות, הרבה הוצאות ובאופן טבעי, הרבה לחץ כאב ראש.

כשהתהליך כבר בעיצומו והרכישות העיקריות בוצעו, הגיע הזמן לעשות מסע קניות ולבחור את הרהיטים, גופי התאורה, הטקסטיל והפריטים שישלימו את המראה הסופי לפי הסגנון ופלטת הצבעים שהוגדרו. כמובן שסוג הרהיטים, גדלם ומקומם בחלל כבר נקבעו עוד קודם לכן. בסוף נשאר ליישר את התמונות על הקיר, להתפיח את הכריות על הספה.

תכנון וליווי בניה או שיפוץ של בית הוא אמנם תהליך ארוך, אך בהחלט יכול להיות גם נעים, מעשיר ומספק. זהו תהליך שלרוב מתחיל ללא היכרות מוקדמת אך בסופו ההיכרות של המעצב עם הלקוחות הוא קשר קרוב ואף חברי לעיתים קרובות. הרי המעצב בסוף התהליך יודע פרטים מאד אישיים ואינטימיים על המשפחה ומיותר לציין כי נדרש ממנו לנהוג ברגישות ובדיסקרטיות עם המידע שנאסף. אמון, כבר אמרנו.

תרומתו של האדריכל לתהליך בנקודות: 

> רואה את החלל בעין מקצועית ואובייקטיבית

> חסכון בכסף

> חסכון בזמן

> ניהול הפרוייקט ועזרה בקבלת החלטות.

> ניהול תקציב הבניה/שיפוץ

> מחשבה קדימה על תרחישים עתידיים כמו הרחבת המשפחה, צרכים משתנים של ילדים שגדלים וכו'

> מיקסום החלל

> מונע טעויות שעולות כסף רב ועגמת נפש

> הגדרת מטרות התכנון

> קנה מידה אנושי והנדסת אנוש

> קשר בין פנים וחוץ

> ניצול אור טבעי

שיהיה בהצלחה ובשעה טובה!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *